Zoeken
  • Lammy Otter

Good morning, let the stress begin...


Binnenkort ga je met vakantie, maar er is nog zoveel te doen!

Het wegwerken van je mails, de overdracht voor achterblijvers op je werk en thuis.

Het afronden van het schooljaar van je kinderen met feestjes en reisjes.

Ondertussen je huis op orde willen hebben. Alles gepakt en geregeld.

Dan pas kun jij achteroverleunen.

Kortom : hoe houdt je je hoofd koel en je hartslag normaal?

Enkele tips:

Het zou al helpen al je gaat mono-tasken, één ding tegelijk oppakken.

Wees op je werk ook letterlijk daar en niet met je hoofd thuis.

Schrijf de dingen op die noodzakelijk zijn dat er iets mee gebeurt en vink ze stuk voor stuk af, dat geeft voldoening.

Prioriteiten stellen: vraag je af…

Wat is echt belangrijk?

Wat kan wachten?

Moet dat vandaag?

Moet ik dat doen?

Wat gebeurt er als je deze taak over je vakantie heen tilt?

Delegeer: op je werk en thuis.

Wat kan er gebeuren als niet jij het doet, maar je collega, of thuis je partner of kinderen?

Ook wanneer het anders gaat dan jij zou doen, wil het niet zeggen dat het niet goed is. Het betekent ook dat moet leren los te laten.

‘Laat’ je niet gek maken.

Je stress niveau schiet omhoog als je alles klaar wilt hebben, op jouw manier, het zelf wilt doen en de lat hoog legt op je werk en thuis.

Wanneer is het bij jou, goed genoeg?

Je ervaart stress en hebt er een naar gevoel over omdat je dat gevoel eigenlijk niet wilt hebben.

Jouw idee over jezelf is dat je veel aankan of veel moet aankunnen (net als iedereen om mee heen, denk je.)

Maak stress tot je vriend.

Stress heeft een functie en dat is niet alleen negatief. Ooit zei iemand tegen mij, toen ik vertelde dat ik me niet zo wilde voelen: ‘wees blij dat je lichaam je wat wil vertellen’.

Later begreep ik het pas, maar ze had gelijk!

Niet de stress zelf, maar de manier waarop ik naar stress keek en interpreteerde, bepaalde hoe ik ermee omging.

Eigenlijk maakt stress je klaar voor actie, niet meer en niet minder. Het is nodig om in beweging te komen om een prestatie te leveren.

Volgens mij is het onze obsessie met stress die ervoor zorgt dat we er angstiger voor zijn geworden dan nodig is.

Mindfulness oftewel aandachtstraining kan helpen.

Mindfulness kan je helpen gezond te anticiperen op een stress situaties, zoals alle ins en outs voor een ophanden zijnde vakantie.

Bij de volgende keer dat je voor een uitdaging staat (vakantie, overdracht, feestjes, regelzaken), wees je dan eens bewust hoe je hartslag en ademhaling versnelt.

Observeer deze reactie.

Reageer jij positief of negatief op stress?

Wanneer je (nare) spanning ervaart, bij bovenstaande situaties, probeer dan eens je mening bij te stellen over het nut van stress.

Oké, je hebt genoeg te doen, maar wat kan eerst, wat kan later, kan het anders of door anderen gedaan worden?

Realiseer en accepteer dat het normaal is dat je lichaam en geest zich klaar maakt voor actie, dat heet (gezonde) stress.

Klaar voor de start, af!


10 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

#Bewustwording #Geldzorgen

De Volkskrant - 31.10.2020 Geldzorgen komen vaak te laat Psychologie: Armoede Door het ingebakken 'overoptimisme' zien mensen financiële problemen, bijvoorbeeld door de coronacrisis, vaak niet aankome

© 2018 mensenwerkcoach.nl            Lammy Otter           Tel.:    058-2563836  / 06-44007100

  • Instagram
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon/Lammy Otter